Ομάδες τροφίμων Ισοδύναμα φρούτων

Οι ομάδες τροφίμων είναι απλοποιημένες ώστε να σας βοηθήσουν στις προσπάθειες εκπόνησης διαιτολογίων,
όταν είστε μακριά από τον/την διαιτολόγο σας. Σας προσφέρεται λεπτομερή λίστα με τις καινούριες ομάδες τροφίμων που χρησιμοποιούνται διεθνώς:

Ομάδα φρούτων

Σαν κανόνας ισχύει ότι: 1 ισοδύναμο από την ομάδα φρούτων αντιστοιχεί με:
1 φρούτο των 80γρ περίπου. (Μπορείτε να ανατρέξετε στη λίστα των ισοδυνάμων των τροφίμων που υπάρχει πιό κάτω,
ώστε να επιλέξετε αυτό που επιθυμείτε στη σωστή ποσότητα)

Ομάδα λαχανικών

Ένα ισοδύναμο από την ομάδα λαχανικών αντιστοιχεί με 1 φλ. Εάν τα λαχανικά είναι μαγειρεμένα αντιστοιχούν με 1/2 φλ.
Γενικά η ομάδα αυτή είναι ιδιαίτερα χαμηλής θερμιδικής αξίας, οπότε δεν αποφεύγουμε τους περιορισμούς της ποσότητας τους.
*Προσοχή πρέπει να δοθεί σε παθογένειες και σε περιπτώσεις όπου χρειάζεται ειδική σύσταση των λαχανικών,
όπως σε διαρροϊκά συμπτώματα, ελκώδη κολίτιδα κ.α.

Ομάδα κρέατος

Ένα ισοδύναμο από την ομάδα του κρέατος αντιστοιχεί με 30γρ κρέατος ή 30γρ τυρί (όσο ένα σπιρτόκουτο ή μια φέτα του τοστ τυρί)
ή 30γρ ψάρι ή 1 αυγό.
Συστήνονται τα προϊόντα χαμηλών λιπαρών ιδίως σε άτομα με αυξημένο ποσοστό λίπους ή με αυξημένο σωματικό βάρος.

Ομάδα λίπους

Ένα ισοδύναμο από την ομάδα του λίπους αντιστοιχεί με 1 κγ ελαιόλαδο ή σπορέλαιο ή βούτυρο ή 5 ελιές.
**Προσοχή στις εξαιρέσεις!
Το αβοκάντο και το σουσάμι, ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Συμβουλευτείτε τους ειδικούς ώστε να ενταχθούν στα διαιτολόγια σας.

Ομάδα γαλακτοκομικών

Ένα ισοδύναμο από την ομάδα του γάλακτος αντιστοιχεί με 1 ποτήρι γάλα (250γρ περίπου) ή 1 κεσεδάκι γιαούρτι (των 200γρ περίπου).

Ομάδα δημητριακών

Ένα ισοδύναμο από την ομάδα των δημητριακών αντιστοιχεί σε 1 φέτα ψωμί (30 με 35γρ) ή 2 φρυγανιές ή 4κσ κορνφλέικς
ή 4 παξιμαδάκια (μπουκίτσες) ή 1/3 φλ όσπρια (100γρ περίπου) ή 1/3 φλ μακαρόνια (100γρ περίπου) ή 1/3 φλ ρύζι (100γρ περίπου)
ή 1 μικρή πατάτα στο μέγεθος ενός ακτινιδίου (100γρ περίπου).

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

  • Μπορείτε να αντικαταστήσετε ένα ισοδύναμο από την ομάδα του γάλατος με ένα ισοδύναμο από την ομάδα του κρέατος και
    ένα από την ομάδα των δημητριακών.
  • 2κγ μέλι ή μαρμελάδα αντιστοιχούν με ένα ισοδύναμο από την ομάδα των φρούτων.
  • Συντμήσεις:
    • φλ= φλιτζάνα του νες καφέ
    • κγ= κουταλάκι του γλυκού (5γρ)
    • κσ= κουταλιά της σούπας (15γρ)

*ΙΣΟΔΥΝΑΜΑ ΦΡΟΥΤΩΝ
Κάθε ισοδύναμο φρούτων προμηθεύει τον οργανισμό με 15 γρ υδατάνθρακες και αποδίδει 60-80 θερμίδες.
Περιλαμβάνει φρέσκα, ξερά, κατεψυγμένα ή κονσερβοποιημένα φρούτα χωρίς ζάχαρη ή σιρόπι.
Στον παρακάτω πίνακα βλέπουμε τις ποσότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν ένα ισοδύναμο

ΕΙΔΟΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑ
Ακτινίδιο 1 μεγάλο
Ανανάς (κονσέρβα) 1/3 φλιτζάνι
Αχλάδι 1 μέτριο
Βατόμουρα 3/4 φλιτζανιού
Βερίκοκα 4 μέτρια
Βερίκοκα ξερά 7 μισά
Βερίκοκα κομπόστα άγλυκη 1/2 φλιτζάνι ή 4 μισά
Γιαρμάς 1 μέτριος
Γκρέιπ φρουτ χυμός 1/2 φλιτζάνι
Δαμάσκηνα φρέσκα 2 φρέσκα
Δαμάσκηνα ξερά 3 μέτρια
Κεράσια 12 μεγάλα
Καρπούζι 150 γρ
Μανταρίνι 1 μέτριο ή δύο μικρά
Μήλο 1 μικρό
Χυμός μήλου 1/2 φλιτζάνι
Πολτός μήλου 1/2 φλιτζάνι
Μήλο κομπόστα άγλυκη 1/3 φλιτζάνι
Μούρα 1/2 φλιτζάνι
Μπανάνα 1/2 μικρή
Νεκταρίνι 1 μέτριο
Πεπόνι 150γρ
Πορτοκάλι 1 μικρό
Πορτοκάλι χυμός 1/2 φλιτζάνι
Ροδάκινο 1 μέτριο
Νεκταρίνι 1 μικρό
Σταφίδες ξερές 2 κουταλιές της σούπας
Σταφύλια 15 ρόγες μέτριες
Χυμός σταφυλιού 1/2 φλιτζάνι
Σύκα ξερά 1 1/2 μέτριο
Σύκα φρέσκα 2 μέτρια
Φράουλες 1 1/2 φλιτζάνι
Χουρμάδες 2 μέτριοι

1/2 φλιτζάνι: 100γρ, 1 φλιτζάνι: 200γρ, 3/4 φλιτζάνι: 150γρ,
1/3 φλιτζάνι: 70 γρ, 1/4 φλιτζάνι: 50γρ

***Σε άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, συστήνεται η αποφυγή κάποιων φρούτων ή ο περιορισμός τους. Συμβουλευτείτε τους ειδικούς,
ώστε να επιτύχετε μία σταθερή καμπύλη σακχάρου και κατ’ επέκταση καλή ποιότητα ζωής.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *